Wees je bewust van je voeten!

Waarschijnlijk hoor je de term aarden of gronden steeds vaker voorbij komen en denk je misschien dat het maar zweverig klinkt? Of begrijp je nog niet helemaal wat het betekent? Of zie je niet het voordeel er van in. Stel jezelf dan eens de vraag hoeveel aandacht besteed jij ‘echt’ aan je voeten? Niet alleen aan je voeten denken maar ze werkelijk kunnen voelen in alles wat je doet en voel je de verbinding met de aarde. Hoe sta je met jou voeten op de grond als je met iemand aan het praten bent, of hoe raken je voeten de grond als je aan het wandelen bent? Een kleine bewustzijnsverandering is nodig om de vele voordelen te kunnen gaan ervaren als je meer ‘geaard’ bent.

Herken jij jezelf hierin?

Veel mensen zijn zich niet bewust van de fysieke klachten van ‘niet geaard’ zijn. Veel voorkomende klachten zijn:
-vermoeidheid
-niet bij jezelf kunnen blijven
-verward
-rusteloos
-veel denken en piekeren
-angst gevoelens
-het leven niet volledig aan durven gaan
-duizelig of draaierig in het contact met andere mensen
-geen kracht om te manifesteren (werk, hobby’s, dagelijkse activiteiten)
-besluiteloosheid
-jezelf nergens thuis voelen

Voordelen als je geaard bent:

-je voelt een diepe rust
-spanning laat als vanzelf los
-meer ruimte in je borstkas
-meer levendigheid in de benen
-je staat dichter bij jezelf
-het lymfesysteem kan beter stromen en ontladen (waaronder gifstoffen en ophoping van stress)
-betere doorbloeding van de benen en voeten
-minder koude voeten
-kracht om te manifesteren en in beweging te komen
-beter contact met je lichaam en de sensaties (prana)

Yoga en meditatie kunnen je helpen aarden!

Tijdens de yoga lessen leer je contact te maken met je lichaam. Sommige yoga vormen kunnen nogal aards overkomen, wat kan zeggen dat je het misschien lastig vind om de verbinding met de aarde te maken. Het bekende aandacht punt in deze tijd is de aandacht in ons hoofd. Hierbij verminderd de aandacht in de voeten. Als vanzelf stroomt de energie bij je hoofd, nek en schouders. Om de weg te maken naar het lichaam gebruiken we onze adem als brug tussen lichaam en geest. Door de ademhaling dieper te maken ontstaat er een ontspanning in het lichaam en maken we langzaam de weg uit ons hoofd waardoor we de sensaties in ons lichaam (beter) kunnen gaan voelen. We leggen een bruggetje van onze geest naar onze zintuigen. Als het ware observeer je de waarnemingen in je lichaam. Hierdoor kom je uiteindelijk in contact met de ware kosmische energie in jouw eigen lichaam. Vandaar dat we zeggen in de yoga ‘je lichaam is je tempel en dit is de plek waar je het goddelijke kunt vinden’. We zoeken niet meer buiten onszelf maar ervaren dat de antwoorden ‘in’ onszelf te vinden is!

(Hoog)gevoelig?

Voor mensen die (hoog)gevoelig zijn is het bekend dat je gevoelswereld (waarnemen van energie) enorm groot is. Zomaar een ruimte met mensen binnenstappen is dan lastig en we scannen dan ook automatisch meteen de mensen om ons heen. Het is een ingebouwde veiligheids knop om jezelf te beschermen of het is een manier van leven geworden. Het is heel erg lastig om als (hoog)gevoelige bij jezelf te blijven of om te weten wat jij graag wil. Door de onrust om ons heen raken we snel ons anker kwijt, omdat we niet goed weten waar het anker is. En dit is nu juist jou houvast, aarden! Door te leren aarden maak je een grote stap in je innerlijke kracht en ontstaat er bewustzijn in je manier van leven en vooral jou als individu. Automatisch door meer te aarden krijg je controle over je energie veld (aura). Hierdoor houd je de energie meer bij jezelf en zul je minder energie van iemand anders overnemen. Heel herkenbaar voor (hoog)gevoelige mensen, waardoor je juist je eigen kracht en energie verliest. Gevolgen van energie verlies kunnen zijn: een naar binnen gekeerde gesloten persoonlijkheid, hyper actief, depressie of juist een burn-out.

Yoga en workshops om te ‘aarden’ voor je ZELF!

Wil je graag meer weten over aarden of hoe je jezelf kan gaan gronden? Vanaf februari start de workshop: aarden ‘leer jezelf te gronden’, en natuurlijk kun je aansluiten bij één van de yoga lessen. Beide yoga vormen yin en yang flow brengen je gronding op gang. De Yang Flow Yoga geeft innerlijke kracht en vergroot je aarding door de kracht in de beenspieren te versterken en het 1ste chakra te stimuleren. Mocht het zijn dat je op zoek bent naar rust en meer energie dan kun je in de Yin Flow Yoga leren hoe je op een zachte manier de weg naar het lichaam maakt en je energie (prana) weer kan opladen. Beide vormen brengen je in het lichaam en dus de weg naar eenwording (oneness). Voel welke energie yin (vrouwelijke energie/zachtheid) of yang (mannelijke energie/kracht) op dit moment bij je aansluit.